Djelatnici tvrtke RPV Remont iz Slavonskog Broda na dva su šlepera utovarili i odvezli parnu lokomotivu s pripadajućim vagonima – Ćiru, te tako zaustavili višegodišnju agoniju ovog jedinog sačuvanog dijela nekadašnjeg voznog parka beljske željeznice, koja je povezivala sve poljoprivredne uprave s tvornicama za preradu poljoprivrednih sirovina. Godinama je u krugu nekadašnje beljske Šećerane vlakić bio na meti “sekundaraca”, koji su prilično temeljito krnjili beljsku i baranjsku povijesnu baštinu radi nekoliko kuna. Ćiro se tako na neki način vratio na “mjesto rođenja” budući da je pedesetih godina prošlog stoljeća izrađen upravo u Slavonskom Brodu, u tvornici “Đuro Đaković”, čija će ga tvrtka kćer obnavljati.

– Prijevoz vlakića i njegova obnova procijenjeni su na 960.000 kuna. Dio sredstava dobili smo od Ministarstva kulture, Uprave za zaštitu kulturnih dobara, koja je u sklopu Programa zaštite na pokretnim kulturnim dobrima za 2016. godinu odobrila gradu Belom Manastiru 200.000 kuna – ističe dogradonačelnik Belog Manastira, Marko Bogatić, napominjući kako je Grad iz vlastitog proračuna izdvojio daljnjih 50.000 kuna, dok se ostatku novca nadaju također iz državnog proračuna.

Posljednjeg dana kolovoza, naime, okončan je novi natječaj Ministarstva kulture na koji se Grad javio, a rezultati se očekuju s nestrpljenjem. O dotoku novca ovisit će i brzina Ćirine rekonstrukcije.

– Učinili smo sve što smo mogli. Možda je moglo i brže, ali je sada konačno počelo zbrinjavanje Ćire. Vjerujem da će obnova biti brzo gotova – kaže Bogatić, dodajući kako postoji nekoliko lokacija na kojima bi nakon obnove mogao biti postavljen. Bogatić je mišljenja kako bi najbolje bilo da o tome odluče građani.

– Sve smo bliže ideji da preko društvenih mreža, ili na slične načine ponudimo lokacije, a na građanima je da označe onu za koju misle da je najbolja. Izabrat ćemo lokaciju koja dobije najviše “lajkova” – kaže Bogatić.

Ćiru je, podsjetimo, gradu darovala stečajna upraviteljica bivše šećeranske Škrobare Živka Posavac, sukladno odluci Odbora vjerovnika te tvrtke nakon što je završila u stečaju, a vlakić ostao u tvorničkom krugu. Od tada do današnjih dana doživio je nekoliko “napada” trgovaca sekundarnim otpadom. Prvo je u rujnu 2014. godine nepoznati počinitelj skinuo dimnjak Ćirinog parnog kotla. Mjesec-dva kasnije nestao je prednji odbojnik, cijeli prednji dio kotla te niz sitnijih dijelova. Nastala je neprocjenjiva šteta, a iz očaja, netko je u ožujku ove godine na Ćiri zapalio svijeću, htijući nadležne upozoriti na propadanje dijela baranjske baštine.

Ivica GETTO
  • di-baranja

    Bilo je već i vrijeme!! Samo krivnja za njegovo uništenje ide onima koji su pokrali državu a ne sirotinji koja je zaradila koju kunu na željezu, jer da se na vrijeme razmišljalo i da je pokrenuta poštena proizvodnja a ne samo privremena kao i sve kod nas da bi se pobrala lova Ćiro ne bi bio uništen kao ni tvornica koja je donosila kruh na stol mnogim Baranjcima a i šire! Trebalo je odma osposobiti staru šećeranu, IMV, Progres… ali nije se moglo kad su interesne skupine u vlasti tadašnjoj morale uzeti kajmak!

Previous Post
«
Website Apps