SKUPI POPRAVAK MALOG VLAKA

3. travnja 2018.

Gradonačelnik Belog Manastira Tomislav Rob, supotpisao je proteklog tjedna s predstavnicima Ministarstva kulture (još jedan) ugovor o sufinanciranju obnove legendarnog vlakića Ćire, “težak” 150.000 kuna.

Lokomotiva obnovljena

Iznos koji je država odobrila za njegovu obnovu tako je dostigao pola milijuna kuna (kroz tri natječaja), pa se iz dana u dan bliži kraj ovog zahtjevnog “manufakturnog” posla koji se obavlja u Ćirinom “mjestu rođenja” – Slavonskom Brodu, točnije tvrtki Remont i proizvodnja željezničkih vozila (RPV), inače u vlasništvu HŽ Carga. Ćiro je, naime, izrađen 1952. godine, u brodskom Đuri Đakoviću, gdje su prošle godine izliveni i neki dijelovi potrebni za obnovu lokomotive.

– Lokomotiva je, više-manje, u potpunosti obnovljena, kao i jedan vagon. Uz završne radove na lokomotivi, ove bi godine trebao biti obnovljen još jedan vagon, a od troškovnika koji bi ovih dana trebao stići u Grad, zavisi hoće li do kraja godine u Beli Manastir biti dopremljena lokomotiva i dva vagona, ili ćemo čekati obnovu trećeg vagona i odjednom dopremiti cijelu kompoziciju – kažu u belomanastirskoj Gradskoj upravi. Napominju kako se još uvijek ne zna mikrolokacija njegovog konačnog odredišta nakon povratka u Baranju. Bez obzira na to što bi ga neki vidjeli u prigradskom naselju Šećerana, gdje je desetljećima bio parkiran i odakle je odvezen u Slavonski Brod, gotovo je sigurno da će biti smješten u širem gradskom središtu. Hoće li to biti na području željezničkog i autobusnog kolodvora, bliže središtu grada (na mjestu današnjih metalnih kioska koji bi trebali biti uklonjeni), ili na nekom trećem mjestu, odlučit će se kasnije, ali se to mora dogoditi prije njegovog povratka, jer za Ćirino postavljanje na konačnu lokaciju treba pripremiti teren, za što također treba odvojiti određenu sumu novca.

Procjena bila manja

Pretpostavke kažu kako je za završetak restauracije i za sve ostalo potrebno za dovoz Ćire potrebno još 400-injak tisuća kuna (nakon uplate najnovijih 150.000 državnih kuna, iznos će za toliko biti umanjen), pa nitko ne isključuje mogućnost da će se Grad javiti na još jedan natječaj Ministarstva kulture. A dok ne dođe do konačne odluke, kompozicija će biti smještena u gradu na Savi. Tamo je stigla u rujnu 2016. godine, nakon čega je relativno brzo obnovljen jedan vagon. U ljevaonici Đure Đakovića lijevao se otuđeni dimnjak za lokomotivu, dok je za izradu odbojnika korištena originalna dokumentacija.

U razgovoru za naš list, voditelj restauracije kompozicije Dinko Cindrić, isticao je kako je Ćiro bio poprilično devastiran i oštećen, djelomice zbog sekundaraca, a djelomice zbog vremenskih uvjeta, budući da je desetljećima bio izložen zubu vremena. Dodao je kako neće biti u voznom stanju, ali će nakon obnove biti vrijedan primjerak baranjske baštine te naglasio kako bi bilo dobro da kompozicija bude ispod nadstrešnice, prije svega na vidljivom mjestu, uz videonadzor, budući da je u njegovu restauraciju uloženo mnogo truda i novca. Kada se, naime, zbroje dosadašnja ulaganja države posredovanjem Ministarstva kulture, Uprave za zaštitu kulturnih dobara i Grada Belog Manastira, dolazimo do iznosa od približno milijun kuna, a novca treba još. Prvobitno procijenjena vrijednost radova na obnovi kompozicije procijenjena je na 960.000 kuna, ali je naknadno utvrđeno da će za restauraciju ipak trebati više ulaganja.

Ivica GETTO
Website Apps