ĆIRO SE VRAĆA KUĆI

4. veljače 2019.

Uprava za zaštitu kulturne baštine Ministarstva kulture Republike Hrvatske krajem siječnja objavila je popis odabranih programa zaštite pokretnih kulturnih dobara koji će biti (su)financirani iz državnog proračuna.Dio kolača pripao je Belom Manastiru, koji je inkasirao 150.000 kuna za potpunu rekonstrukciju parne lokomotive s pripadajućim vagonima. Zahvaljujući toj potpori obnova vlakića Ćire trebala bi biti gotova, nakon čega će se – vratiti kući.

indeksirajrrr

– Sada više nema razloga da se Ćiro ove godine konačno ne vrati kući. Dio se mogao vratiti i prošle godine, ali kako ne bsmoi dva puta morali organizirati prijevoz, odlučili smo čekati potpuni završetak obnove – kažu u gradskoj upravi, ističući kako će sredstva koje je doniralo Ministarstvo kulture Republike Hrvatske biti dovoljna za završetak radova i transport. Grad će, sukladno s dogovorima, također sudjelovati (što je i do sada činio) u realizaciji projekta, za što je osiguran novac u proračunu. U ovom trenutku radi se na određivanju lokacije na koju bi popularni Ćiro bio postavljen, a kako sada stvari stoje, to će biti prostor između mlina i Adice, park pokraj autobusnog i željezničkog kolodvora, jedno od mjesta na kojima su mladi nekada sadili 88 ruža…

– Tamo je bilo problema s vlasničkim odnosima zbog čudnih prijeratnih upisa, ali smo uspjeli prikupiti svu dokumentaciju i započeli cijeli postupak prebacivanja čestice u gradsko vlasništvo. Odradili smo već tri četvrtine posla – ističu.

Inače, legendarni Ćiro – parna lokomotiva iz 1952. s tri pripadajuća vagona, od rujna 2016. nalazi se u “mjestu rođenja”, u Slavonskom Brodu, tvrtki Remont i proizvodnja željezničkih vozila (RPV), u vlasništvu HŽ Carga. Tamo je odvezen iz kruga bivše Šećerane, nakon što je godinama bio izložen zubu vremena i sekundarcima, posebice nakon stečaja poslije pridošle tvrtke GP&Partners, čija ga je stečajna upraviteljica, u dogovoru s vjerovnicima, darovala Belom Manastiru. Kako je već isticao voditelj restauracije kompozicije, Dinko Cindrić, lokomotiva i dva vagona restaurirani su i čekaju na kolosijeku. Zanimljivo je što je svaki vagon posebnog tipa, pa je srednji prerađeni teretni, a ostala dva su putnička. Preostali je posao na obnovi trećeg vagona, više-manje, rutinski.

– Relativno smo brzo obnovili jedan vagon, a za lokomotivu smo iz ljevaonice naručili lijevanje otuđenog dimnjaka. Odbojnik smo radili prema dijelu dokumentacije lokomotive do koje smo uspjeli doći – rekao je, dodavši kako vlak neće biti u voznom stanju, ali će biti vrijedan primjerak baštine. Apelira da bude postavljen na prikladno mjesto, po mogućnosti pod krovom, kako bi, restauriran, ponovno izdržao određeno vrijeme.

U njegovu restauraciju bit će utrošeno gotovo milijun kuna, od čega 650.000 kuna državnog novca. Grad se javio na nekoliko natječaja Ministarstva kulture. Prve godine pristiglo je 200.000 kuna, a poslije u tri navrata još po 150.000 kuna. Ćiro je upisan u registar zaštićenih kulturnih dobara Ministarstva kulture RH kao vlak-parna lokomotiva Đuro Đaković, pod brojem Z-6029, jedini sačuvani dio nekadašnjeg voznog parka beljske željeznice, koja je povezivala poljoprivredne uprave s tvornicama za preradu sirovina. Godinama je bio izložen zubu vremena i “sekundarcima”. I koliko god dobro zvuči činjenica da je restauracija Ćire pri kraju, toliko oči bode činjenica kako je lokomotiva, smještena na samo nekoliko metara od mjesta gdje je stajao Ćiro, u sve lošijem stanju. I ona je na meti “sekundaraca”, pa je pitanje vremena kada će od nje ostati samo kostur.

Riječ je o još starijem primjerku, Liliki, manevarskoj lokomotivi Mavag 152-067, proizvedenoj 1900. godine u u Mađarskoj kraljevskoj tvornici željezničkih lokomotiva. I ona je upisana u registar zaštićenih kulturnih dobara Ministarstva kulture Republike Hrvatske. Treća pokretna kulturna baština na području jedinog baranjskog grada, upisana u registar, traktor je Fordson, smješten u beljskom pogonu Remont.

Ivica Getto
Previous Post
«
Website Apps