RESTAURACIJA SKUPA I ZAHTJEVNA

7. studenoga 2016.

Nakon niza godina izloženosti zubu vremena i “sekundarcima”, devastirani belomanastirski Ćiro u rujnu je napokon završio “kod doktora”, čime je završila višegodišnja agonija ovog jedinog sačuvanog dijela nekadašnjeg voznog parka beljske željeznice, koja je povezivala sve poljoprivredne uprave s tvornicama za preradu poljoprivrednih sirovina.

Zahtjevni radovi

Djelatnici tvrtke RPV d.o.o. iz Slavonskog Broda, naime, na dva su šlepera tada utovarili i u ovaj grad odvezli parnu lokomotivu s pripadajućim vagonima.

– Obnova jednog od vagona u završnoj je fazi, kako je i precizirano u ugovoru potpisanim s Gradom Belim Manastirom – rekli su nam jučer u ovoj brodskoj tvrtki u vlasništvu HŽ Carga. RPV je, inače, nositelj licence za restauraciju sličnih pokretnina, a iza sebe ima već niz odrađenih prilično zahtjevnih restauracija, među kojima i lokomotive “gutmanice”, smještene u zagrebačkom Tehničkom muzeju. Kako bude pristizao novac, radovi će počinjati i na ostatku kompozicije, sastavljene od lokomotive i tri vagona.

– Riječ je o zahtjevnim radovima, a oni na obnovi lokomotive trajat će znatno duže nego na vagonima, u najboljem slučaju pola godine. Svaki njezin dio mora biti demontiran i pregledan, sve pod nadzorom stručnjaka. To nije posao na ho-ruk – slikovito objašnjavaju “RPV-ovci”, napominjući kako je riječ o manufakturnoj djelatnosti. Cijelo vrijeme restauracije kompozicija će biti smještena u krugu tvrtke, a upravo zbog zahtjevnih radova i ljubavi prema starinama, posebice onih vezanih uz željeznicu, nije im svejedno gdje će restaurirani Ćiro u konačnici završiti.

Tri godine

Svi su složni kako to nikako ne bi trebalo biti daleko od očiju javnosti, posebice ne na mjestu gdje je bio do rujna, kada su netragom nestajali gotovo vitalni dijelovi, kako lokomotive, tako i vagona. Na žalost, restaurirani Ćiro Belomanastircima neće biti vidljiv najmanje tri godine. Ne toliko zbog dugotrajnog postupka obnove, već novca koji je za ovaj pothvat potreban.

– Prijevoz vlakića i njegova obnova procijenjeni su na 960.000 kuna. Dio sredstava dobili smo od Ministarstva kulture, Uprave za zaštitu kulturnih dobara, koja je u sklopu Programa zaštite na pokretnim kulturnim dobrima za 2016. godinu odobrila gradu Belom Manastiru 200.000 kuna – priča dogradonačelnik Belog Manastira Marko Bogatić, napominjući kako je grad iz vlastitog proračuna izdvojio daljnjih 50.000 kuna, što je dovoljno za prvu fazu restauracije koja obuhvaća transport i radove na jednom od vagona. Ostatku novca nadaju se također iz državnog proračuna. Posljednjeg dana kolovoza, naime, okončan je novi natječaj Ministarstva kulture na koji se grad javio, a rezultati se i nadalje očekuju s nestrpljenjem.

Važno je istaknuti kako je Ćiro 50-ih godina prošlog stoljeća izrađen u brodskom Đuri Đakoviću, pa je neka dokumentacija vezana uz njegove dijelove dostupna.

Ivica GETTO
Website Apps