POČETAK PRIMJENE SUSTAVA E-VISITOR
Problemi nastaju u nekomercijalnom smještaju kada dođu strani državljani
DONJI MIHOLJAC/ĐAKOVO/BELI MANASTIR – U cilju centralizacije podataka o turistima i pojednostavljenja samog procesa prijave i odjave turista te nadzora nad uplatom boravišne pristojbe, Hrvatska turistička zajednica je zajedno sa sustavom turističkih zajednica i ostalim dionicima prošle godine izradila informacijski sustav eVisitor, koji je na snagu stupio 1. siječnja ove godine, do kada su morali biti pripremljeni svi potrebni preduvjeti za njegovo pokretanje.
Ideja je bila da se ovim Pravilnikom za sve pružatelje usluge smještaja, dostava podataka o turistima odradi isključivo elektronskim putem s obzirom na to da je eVisitor zamišljen kao web aplikacija bez potrebe za dodatnim instaliranjem na računalo i besplatan je za sve korisnike.
Međutim, unatoč pompoznima najavama i velikim očekivanjima, činjenica je da je u prvim tjednima svog funkcioniranja ovaj sustav unio poprilično nepoznanica i nedoumica glede njegove provedbe, o čemu ovih dana svjedoče i turistički djelatnici i u Slavoniji i Baranji, ali i brojna pitanja vlasnika smještajnih kapaciteta i turističkih djelatnika koji se za pomoć obraćaju HTZ-u na njihovim internet-stranicama, ali i svojim najbližim turističkim zajednicama.
– Nakon što smo uveli smještajne objekte svog administrativnog područja u eVisitor, te izvršili informiranje i edukaciju vlasnika smještajnih kapaciteta na terenu kako će vršiti prijavu i odjavu gosta, sve je profunkcioniralo odlično, jer tu se radilo o komercijalnom smještaju. Problemi nastaju u nekomercijalnom smještaju kada dođu strani državljani. Primjera radi, iz Srbije rođak dođe u Općinu Podravska Moslavina. Kako općine donjomiholjačkog kraja nemaju osnovane Turističke zajednice koje ima samo grad Donji Miholjac, za njih nadležnost preuzima Županijska Turistička zajednica. To znači da osoba kod kojeg će odsjesti rođak zbog toga mora ići u gotovo 70 kilometara udaljeni Osijek, izvršiti prijavu i ponovo odjavu kada odlazi, što nisu mali troškovi. Osim toga, postavlja se pitanje što činiti kada prijavu treba napraviti subotom i nedjeljom kada nije uredovno vrijeme turističkog ureda, upozorava direktorica Turističkog ureda Turističke zajednice Donji Miholjac, Melia Vidaković pojašnjavajući da su se prije uvođenja sustava, kada se prijava vodila ručno, strani državljani prijavljivali u nadležnoj Policijskoj postaji, što je bilo i logično, s obzirom na to da rade 24 sata i pokrivaju veće administrativno područje – kaže Melia Vidaković, unatoč svemu uvjerena u uspjeh ovog projekta.
Turistički djelatnici na terenu upozoravaju još i na problem kolega u sredinama gdje postoji osnovana Turistička zajednica, ali ne i stalno zaposlene osobe, već volonteri te na potrebu rješavanja pitanja evidentiranja gostiju u situacijama kada jedini zaposleni djelatnik ode na godišnji odmor ili bolovanje.
U Turističkoj zajednici grada Đakova ističu odlična iskustva s projektom eVisitor i njegovim učincima.
– Jedinstven je to informacijski sustav ne samo za prijavu i odjavu turista nego je tu spojen i Državni zavod za statistiku i MUP vezano uz prijavu stranaca turista. Nadalje, eVisitorom lakša je kontrola naplate boravišne pristojbe, lakše praćenje turista, možete pratiti iz kojega grada dolazi, čak kojeg je spola… Mogu se pogledati razni izvještaji, uključena je tu i Carinska uprava, Fina… Svaki subjekt može na ovaj način vidjeti kolika mu je boravišna pristojba za, primjerice, tri dana. Uglavnom, jedan sustavan i cjelovit pregled, zadovoljna je eVisitorom direktorica TZ grada Đakova Marija Burek. Dodaje, dosad je sve to što je sada obuhvaćeno eVisitorom bilo pomalo nesustavno.
Na upit kako premostiti problem eVisitora u onim mjestima koja obilaze turisti, a nemaju TZ, Burek upućuje da su za njih nadležne županijske TZ. Na upit ima li projekt eVisitor manjkavosti, Burek kaže da ako se kakav problem i pojavi, da je to sasvim razumljivo za novitete, ali da se to u slučaju ovog projekta rješava brzo, u hodu.
– Program je, u biti, kvalitetan. Njime će statistički podaci biti ažuriraniji, a turistički djelatnici rasterećeniji. No, budući da je riječ o počecima njegove primjene, određenih problema na terenu ima, tvrdi Matej Perkušić, direktor TZ Baranje.
Ističe, primjerice, problem s unošenjem šifri i nemogućnost korištenja baze postojećih podataka. Nada se da će u suradnji s HTZ-om i onih koji su program proizveli, do kraja pripremnog razdoblja biti ispravljene sve pogreške, te da će program poslužiti krajnjoj svrsi.
Antonio Sobol, čelnik Turističke zajednice Osječko-baranjske županije, vjeruje u uspjeh novog sustava.
– Činjenica je da problemi na terenu s ovim sustavom postoje, međutim stajališta sam da su oni vrijedni onoga što ćemo dobiti do kraja godine i reda koji će se njime uvesti i smatram da je ovo najbolja stvar koju je napravila Hrvatska turistička zajednica u ovom mandatu. Probleme koje svakodnevno uočavamo sa sustavom na terenu, već polako rješavamo i otklanjamo u hodu, i svi su oni rješivi u međusobnim kontaktima s MUP-om i drugim korisnicima programa, no naglašavam da je svaka nova situacija slučaj i problem za sebe, te da se kao takav treba promatrati i rješavati. No, ponovo ističem da je riječ o izvrsnom programu kojim ćemo dugoročno biti umreženi s MUP-om i koji će do kraja ove godine odlično funkcionirati, poručuje Sobol.